Zamieszczamy poniżej szczegółowy opis tras w Jakuszycach:
Klasa "D" - 5170 m
START-przy stakeucie, 350m płasko, 150m ostry zjazd ,zakręt w prawo,100m przejazd przez drogę na kopalnię/nie uczęszczaną, osoba funkcyjna/,450m łagodny zjazd po polanie szerokim łukiem, przejazd przez mostek, wjazd do lasu, 340m płasko, 70m lekkim łukiem w prawo i w lewo/pokonujemy to na pełnej prędkości/,80m ostry zakret w prawo, 80m lekkim łukiem w lewo /obydwa zakręty na bardzo łagodnym podjeżdzie/, 150m płasko, zakręt w lewo 90 stopni, 150m łagodny zjazd z dwoma łagodnymi łukami w lewo i w prawo,550m zjazd łagodny/bardzo szybki odcinek trasy/, pierwszy rozjazd tras /osoba funkcyjna/, zakret w lewo dla klas D i C, 340m podjazd, rozjazd klas DiC, zakręt 90 stopni w lewo dla klasy D /osoba funkcyjna/, 1400m prosto bez zakrętów na lekkim ledwo zauważalnym ale podjeżdzie, zakręt w prawo 90 stopni, 80m mocny podjazd, zakręt w lewo 90 stopni, 70m podjazd, 280m płasko, 130m lekkim łukiem na podjeżdzie w prawo, 150m lekkim łukiem łagodnego zjazdu, 250m płasko prosto =META
Klasa „C”- 7700m
START-przy stekaucie, 350m płasko, 150m ostry zjazd ,zakręt w prawo,100m przejazd przez drogę na kopalnię/nie uczęszczaną, osoba funkcyjna/,450m łagodny zjazd po polanie szerokim łukiem, przejazd przez mostek, wjazd do lasu, 340m płasko, 70m lekkim łukiem w prawo i w lewo/pokonujemy to na pełnej prędkości/,80m ostry zakręt w prawo, 80m lekkim łukiem w lewo /obydwa zakręty na bardzo łagodnym podjeździe/, 150m płasko, zakręt w lewo 90 stopni, 150m łagodny zjazd z dwoma łagodnymi łukami w lewo i w prawo,550m zjazd łagodny/bardzo szybki odcinek trasy/, pierwszy rozjazd tras /osoba funkcyjna/, zakręt w lewo dla klas D i C, 340m podjazd, rozjazd z klasą D /osoba funkcyjna/, 1100m łagodny podjazd z łagodnymi łukami co 200-250 m, dojazd do mostka, 150m za mostkiem płasko, 170m łagodny podjazd, zakręt w prawo, 260m mocny podjazd pofalowany, zakręt w lewo, 200m płasko, skrzyżowanie wszystkich klas na drodze na kopalnię /nie uczęszczana/, osoba funkcyjna, skręt w lewo na tym skrzyżowaniu, 550m lekki zjazd-1200m płasko-450m szybki zjazd-wszystko to z łagodnymi łukami raz w lewo raz w prawo, które trudno nazwać zakrętami, natomiast zaprzęgi tracą kontakt wzrokowy, zakręt w prawo /wyhamować ---- zaprzęgi /,70m podjazd, 280m płasko, 130m lekkim łukiem na podjeździe w prawo, 150m lekkim łukiem łagodnego zjazdu, 250m płasko prosto =META
Klasa „B”-11080m
START-przy stekaucie, 350m płasko, 150m ostry zjazd ,zakręt w prawo,100m przejazd przez drogę na kopalnię/nie uczęszczaną, osoba funkcyjna/,450m łagodny zjazd po polanie szerokim łukiem, przejazd przez mostek, wjazd do lasu, 340m płasko, 70m lekkim łukiem w prawo i w lewo/pokonujemy to na pełnej prędkości/,80m ostry zakręt w prawo, 80m lekkim łukiem w lewo /obydwa zakręty na bardzo łagodnym podjeździe/, 150m płasko, zakręt w lewo 90 stopni, 150m łagodny zjazd z dwoma łagodnymi łukami w lewo i w prawo,550m zjazd łagodny/bardzo szybki odcinek trasy/, pierwszy rozjazd tras /osoba funkcyjna/, 100m prosto, przejazd przez mostek, 200m lekki podjazd, rozjazd klasy B z A,O, zakręt w lewo /osoba funkcyjna/, 150m podjazd łagodny, 200m płasko, 180m łagodny podjazd, odcinek trasy bez zakrętów, 150m ostry podjazd, 220m płasko, zakręt w lewo, 150m zjazd, przejazd przez mostek, zaczyna się odcinek trasy wymagający jeśli chodzi o technikę jazdy, za mostkiem dwa zakręty pierwszy w lewo drugi w prawo na odcinku 30m, zjazd 350m z łagodnymi zakrętami raz w lewo raz w prawo, zakręt 90 stopni w prawo i wjazd na wspólną trasę z klasą C, 900m łagodnego podjazdu z łagodnymi łukami raz w lewo raz w prawo co 200-250m, dojazd do mostka, 150m za mostkiem płasko, 170m łagodny podjazd, zakręt w prawo, 260m mocny podjazd pofalowany, zakręt w lewo, 200m płasko, dojazd do skrzyżowania wszystkich klas /osoba funkcyjna/, skręt w prawo, 500m lekki podjazd z łagodnymi zakrętami, po zakręcie w lewo 450m szybkiego zjazdu, zakręt w lewo, wjazd na mostek, zaraz za mostkiem 90 stopni zakręt w prawo /wyhamować zaprzęgi przed mostkiem/,
200m płasko, zakręt tak zwana „agrafka” w lewo, 300m podjazdu, zakręt w lewo dosyć mocno pod górę, 250m płasko, lekki łuk w prawo i zaczyna się lekki podjazd na odcinku 400m, 120m lekkiego zjazdu, skrzyżowanie wszystkich klas /pokonywaliśmy go już wcześniej-osoba funkcyjna/, zakręt w prawo, 550m lekki zjazd-1200m płasko-450m szybki zjazd-wszystko to z łagodnymi łukami raz w lewo raz w prawo, które trudno nazwać zakrętami, natomiast zaprzęgi tracą kontakt wzrokowy, zakręt w prawo /wyhamować ---- zaprzęgi /,70m podjazd, 280m płasko, 130m lekkim łukiem na podjeździe w prawo, 150m lekkim łukiem łagodnego zjazdu, 250m płasko prosto =META
Klasa „A”-16020m
START-przy stekaucie, 350m płasko, 150m ostry zjazd ,zakręt w prawo,100m przejazd przez drogę na kopalnię/nie uczęszczaną, osoba funkcyjna/,450m łagodny zjazd po polanie szerokim łukiem, przejazd przez mostek, wjazd do lasu, 340m płasko, 70m lekkim łukiem w prawo i w lewo/pokonujemy to na pełnej prędkości/,80m ostry zakręt w prawo, 80m lekkim łukiem w lewo /obydwa zakręty na bardzo łagodnym podjeździe/, 150m płasko, zakręt w lewo 90 stopni, 150m łagodny zjazd z dwoma łagodnymi łukami w lewo i w prawo,550m zjazd łagodny/bardzo szybki odcinek trasy/, pierwszy rozjazd tras /osoba funkcyjna/, 100m prosto, przejazd przez mostek, 200m lekki podjazd, rozjazd z klasa „B”/osoba funkcyjna/, 1450m łagodnego podjazdu z łagodnymi zakrętami, 300m płasko, dwa zakręty w lewo w prawo i 300m ostrego podjazdu, 350m płasko z łagodnymi łukami, 200m łagodny zjazd, zakręt 90 stopni w lewo /rozjazd z klasą „O”-osoba funkcyjna/, 100m płasko, 200m łagodny podjazd, 300m płasko, łagodny zakręt w prawo, 250m ostrego podjazdu, zakręt w lewo /połączenie trasy z klasa „O”/, 500m płasko, 550m łagodny podjazd , mijamy kopalnię kruszywa po prawej stronie, 2900m łagodnego zjazdu z łagodnymi co 200-250m łukami /bezpiecznie szybko/, 250m podjazd, 350m zjazd, skrzyżowanie wszystkich tras /oprócz „D”, osoba funkcyjna/, skręt w prawo, 500m lekki podjazd z łagodnymi zakrętami, po zakręcie w lewo 450m szybkiego zjazdu, zakręt w lewo, wjazd na mostek, zaraz za mostkiem 90 stopni zakręt w prawo /wyhamować zaprzęgi przed mostkiem/,200m płasko, zakręt tak zwana „agrafka” w lewo, 300m podjazdu, zakręt w lewo dosyć mocno pod górę, 300m płasko, lekki łuk w prawo i zaczyna się lekki podjazd na odcinku 400m, 120m lekkiego zjazdu, skrzyżowanie wszystkich klas /pokonywaliśmy go już wcześniej-osoba funkcyjna/, zakręt w prawo, 550m lekki zjazd-1200m płasko-450m szybki zjazd-wszystko to z łagodnymi łukami raz w lewo raz w prawo, które trudno nazwać zakrętami, natomiast zaprzęgi tracą kontakt wzrokowy, zakręt w prawo /wyhamować ---- zaprzęgi /,70m podjazd, 280m płasko, 130m lekkim łukiem na podjeździe w prawo, 150m lekkim łukiem łagodnego zjazdu, 250m płasko prosto =META
Klas „O”-18760m
START-przy stekaucie, 350m płasko, 150m ostry zjazd ,zakręt w prawo,100m przejazd przez drogę na kopalnię/nie uczęszczaną, osoba funkcyjna/,450m łagodny zjazd po polanie szerokim łukiem, przejazd przez mostek, wjazd do lasu, 340m płasko, 70m lekkim łukiem w prawo i w lewo/pokonujemy to na pełnej prędkości/,80m ostry zakręt w prawo, 80m lekkim łukiem w lewo /obydwa zakręty na bardzo łagodnym podjeździe/, 110m płasko, zakręt w lewo 90 stopni, 150m łagodny zjazd z dwoma łagodnymi łukami w lewo i w prawo,550m zjazd łagodny/bardzo szybki odcinek trasy/, pierwszy rozjazd tras /osoba funkcyjna/, 100m prosto, przejazd przez mostek, 200m lekki podjazd, rozjazd z klasa „B”/osoba funkcyjna/, 1450m łagodnego podjazdu z łagodnymi zakrętami, 250m płasko, dwa zakręty w lewo w prawo i 300m ostrego podjazdu, 350m płasko z łagodnymi łukami, 200m łagodny zjazd, rozjazd z klasą „O”-osoba funkcyjna, 180m zjazd, rozwidlenie dróg-jedziemy w lewo, 550m płasko z łagodnymi zakrętami, 600m łagodny zjazd, zakręt w lewo tzw. „agrafka” i wjazd na drogę pożarową nr.28, 900m ostry meczący podjazd, 150m łagodnego ale jeszcze podjazdu, 600m płasko, 250m łagodnego zjazdu, 400m łagodnego podjazdu, połączenie tras z klasą „A”, 500m płasko, 550m łagodny podjazd , mijamy kopalnię kruszywa po prawej stronie, 2900m łagodnego zjazdu z łagodnymi co 200-250m łukami /bezpiecznie szybko/, 250m podjazd, 350m zjazd, skrzyżowanie wszystkich tras /oprócz „D”, osoba funkcyjna/, skręt w prawo, 500m lekki podjazd z łagodnymi zakrętami, po zakręcie w lewo 450m szybkiego zjazdu, zakręt w lewo, wjazd na mostek, zaraz za mostkiem 90 stopni zakręt w prawo /wyhamować zaprzęgi przed mostkiem/,200m płasko, zakręt tak zwana „agrafka” w lewo, 300m podjazdu, zakręt w lewo dosyć mocno pod górę, 250m płasko, lekki łuk w prawo i zaczyna się lekki podjazd na odcinku 400m, 120m lekkiego zjazdu, skrzyżowanie wszystkich klas /pokonywaliśmy go już wcześniej-osoba funkcyjna/, zakręt w prawo, 550m lekki zjazd-1200m płasko-450m szybki zjazd-wszystko to z łagodnymi łukami raz w lewo raz w prawo, które trudno nazwać zakrętami, natomiast zaprzęgi tracą kontakt wzrokowy, zakręt w prawo /wyhamować ---- zaprzęgi /,70m podjazd, 280m płasko, 130m lekkim łukiem na podjeździe w prawo, 150m lekkim łukiem łagodnego zjazdu, 250m płasko prosto =META .
Szerokość tras 4-5m, przygotowywane przez pracownika Biura Piastów, który od kilku lat przygotowuje trasy zarówno dla biegaczy narciarskich jak również dla psich zaprzęgów.
Jeśli nie ma gwałtownego ataku zimy, jaki miał miejsce w ubiegłym roku, trasy w Jakuszycach uważa się jako jedne z najlepszych w Europie. Są bezpieczne i pozwalają na sprawdzenie się zaprzęgów, które nie tylko są szybkie ale i silne oraz mające żelazną kondycję, stwarzają możliwości wyprzedzania się prawie na całych odcinkach tras poza miejscami niebezpiecznymi których jest łącznie na wszystkich trasach kilka, typu ostry zakręt lub mostek. Oczywiście będą odpowiednio oznaczone, a i bez tego rozsądek nakazuje w takich miejscach nie wyprzedzać. Dłuższe odcinki opisywanych tras nie są idealnymi prostymi. Generalnie trasy w Jakuszycach charakteryzują się tym, że są krętymi co nadaje im uroku ale nie są to zakręty niebezpieczne tylko raczej łagodne łuki, pozwalające na wyprzedzanie się i nie są nudnymi dla psów ponieważ zaprzęgi szybko tracą kontakt wzrokowy.
Jeśli chodzi o trasę midu, to spokojnie można trasę klasy open pomnożyć przez dwa i troszeczkę dodać jeśli chodzi o kilometry, natomiast charakter terenu jest podobny. Dokładnie zostanie ustalona do 20-tego grudnia i wtedy ukaże się jej przebieg w formie mapki. Oznaczenia na trasie wyścigu średniodystansowego będą się ograniczały do rozstawienia znaków. W początkowej fazie wyścigu gdzie trasa będzie pokrywała się z trasami sprinterskimi, będzie można zauważyć taśmy, natomiast potem tylko znaki będą informować, gdzie jechać i na którym kilometrze się znajdujemy /co 5km znak/. Start zawodników midu odbędzie się przed startem zawodników sprintu, o godzinie zadecyduje sędzia główny zawodów i poinformuje na odprawie w przeddzień zawodów.
Mapka tras dostępna w załączniku do kalendarza zawodów.